DEVAM: - - Namazda
Yere Sürünecek Kadar Elbiseyi Sarkıtmak
543
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
أَبَانُ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
أَبِي
جَعْفَرٍ
عَنْ عَطَاءِ
بْنِ يَسَارٍ
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
قَالَ
بَيْنَمَا
رَجُلٌ
يُصَلِّي
مُسْبِلًا
إِزَارَهُ
إِذْ قَالَ
لَهُ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
اذْهَبْ
فَتَوَضَّأْ
فَذَهَبَ فَتَوَضَّأَ
ثُمَّ جَاءَ
ثُمَّ قَالَ
اذْهَبْ فَتَوَضَّأْ
فَذَهَبَ
فَتَوَضَّأَ
ثُمَّ جَاءَ
فَقَالَ لَهُ
رَجُلٌ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ مَا
لَكَ أَمَرْتَهُ
أَنْ
يَتَوَضَّأَ
ثُمَّ
سَكَتَّ عَنْهُ
فَقَالَ
إِنَّهُ
كَانَ
يُصَلِّي
وَهُوَ
مُسْبِلٌ
إِزَارَهُ
وَإِنَّ
اللَّهَ تَعَالَى
لَا يَقْبَلُ
صَلَاةَ
رَجُلٍ مُسْبِلٍ
إِزَارَهُ
Ebu Hureyre (r.a.)'den;
demiştir ki: Elbisesini (yere) sarkıtarak namaz kılmakta olan bir adama
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), "Git abdest al" dedi. O da
gitti abdest aldı ve biraz sonra geldi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) (tekrar); "Git abdest
al" dedi. (O adam da tekrar) gitti abdest alıp geldi. (Bunu gören başka)
bir adam: Ya Resulallah, o adam'a (abdestli olduğu halde) niçin abdest almasını
emrettin? dedi. (Resul-ü Ekrem de) "O etekliğini (yere) sarkıtarak namaz
kılıyordu. Şanı yüce olan Allah elbisesini (yerde) sürünecek kadar sarkıtan
kimsenin namazını kabul etmez" buyurdu.
Diğer tahric: Ebu
Davud, libas; Ahmed b. Hanbel, IV, 67; V, 379.
AÇIKLAMA: Resul-i Ekrem'in bu ismi açıklanmayan sahabiye
abdestli olduğu halde abdestini yenilemesini emretmesinin sebebi hadis-i
şerifte açıklandığı üzere, haddinden fazla uzun elbise içerisinde namaz kılmak
istemesidir. Etekliğin veya benzeri giyeceklerin aşağı sarkan kısımlarının
dinen tecviz ve tesbit edilen Ölçü ve sınırı topuklara kadardır. Bu sınırı
aşmak ise, kibir alameti sayılmıştır.
Kibir
ise, ibadet ve itaata aykırı olduğundan Cenab-ı Hak böylesine uzun elbiseler
içerisinde namaz kılan kimselerin namazını kamil bir namaz olarak kabul
etmemektedir. Bu bakımdan böyle namaz kılan bir kimse sanki ab-destsiz namaz kılan
bir kimse durumuna düşmüş olur.
İşte
Resul-i Ekrem bu sebeble hadis-i şerifte ismi açıklanmayan kimseye haddinden
fazla uzun bir elbise içerisinde namaz kılmak isteyince abdestini yenilemesini
emretmiştir.
Resul-i
Ekrem'in bu sahabîye abdestli olduğu halde abdestini yenilemesini
emretmesindeki hikmeti şöyle açıklayanlar da vardır:
1.
Resul-i Ekrem abdestli olan bu kimseye abdestini yenilemesini emretmekle bu
kimseyi ister istemez hatası üzerine düşünmeye zorlamıştır. Aslında bu
kimsenin abdesti vardır ve uzun etekle namaza durduğu için de bozulmuş
değildir.
2.
Belki de Resul-i Ekrem'in emrinde Cenab-ı Hak (c.c.) bir bereket yaratmıştır
da bu emre uyarak abdest alan mezkur sahabinin içindeki kibir ve benzeri manevî
kirler bu abdestlerle yıkanmıştır.
Ayrıca
maddi temizliğin iç temizliğine te'sir ettiği de bir gerçektir, İkinci abdest
sayesinde kibrin de dahil olduğu manevî kirler dökülmüştür.
Resul-i
Ekrim'in birinci emrine uyarak abdest alan sahabî Efendimizin emrindeki hikmeti
ve kendi hatasını anlayamadığı için ikinci defa tekrar abdestini yenilemesi
emredilmiştir.